Notre pain quotidien - Daily bread



Quoi de plus génial que de faire son pain maison. Il y a des plusieurs recettes sur le net. Selon l'humeur du jour l'on peut faire un pain français, italien, sans gras, au lait, aux carottes, bananes, avec des herbes etc.

Aujourd'hui j'ai décidé d'adapter un peu une recette de pain français que j'avais.

J'ai mis dans la machine à pain, dans l'ordre suivant:

-250 ml + 2 c. à table d'eau à 80F
-5 ml de jus de citron
-22 ml d'huile d'olive
-15 ml de sucre
-5 ml de sel
-750 ml de farine tout-usage
-125 ml de farine de blé entier
-10 ml de levure

J'ai mis le tout au cycle 'dough'. Ensuite j'ai fait lever la pâte au four pendant 45 min. J'ai finalement fait cuire le pain, au four à 400F, pendant 25 min. sur la pierre à pizza.

Ce pain est délicieux. Les enfants m'ont demandé si je l'avais vraiment fait.

Source: Toastmaster Bread Machines cookbook


What is better than homemade bread. There is a lot of recipes on the net. Depending how you feel that day, you can make a french bread, italian, fat free, milk, with carrots, with bananas, with different kind of herbs etc.

Today I decided to modified a french bread recipe.

Put all these ingredients in that order in the breadmachine (for a 1 1/2 pounds bread):

-1 cup + 2 TBL of water at 80F
-1 tsp lemon juice
-1 1/2 TBL of olive oil
-1 TBL of sugar
-1 tsp salt
-3 cups all-purpose flour
-1/2 cup whole wheat flour
-2 tsp active dry yeast

This bread is done in two steps. Put all the ingredients in the breadmachine and select the 'dough' cycle.

Once done, let the dough rise in a warm place for at least 45 min.

Then bake in a warm oven at 400F for 25 min. I bake mine on a pizza stone.

This bread is really good. I just finished a slice with Nutella.