Old-Fashioned Brown Sugar Fudge

Sucre à la crème

When I go back home my mom always prepares the meals we enjoy and the treats that we really like to eat.

She always makes Brown Sugar Fudge and hides it until Christmas. She finds a different place to hide it every time we go home because she does not want us to eat it before the big day. My youngest son likes to go around the house and tries to find the hidden desserts. He does a pretty good job at it because when the big day comes there is always some Brown Sugar Fudge missing from mom's container.

I had to test a couple of recipes of fudge for my oldest son because he needs to bring some for friends. So, of course, the recipe has to be perfect.

Making Brown Sugar Fudge is an art. In my mom's family, she is the only one that makes perfect fudge. Her other sisters tried but were not successful. When I called her to say that I was going to blog a story about fudge and that I wanted to know more about her secret recipe she said that she had be making this fudge for 50 years now. She got the recipe when she was 17 yrs old, at her school called École Normale Marie-Rivier runned by Nuns named: Les Soeurs de la Présentation de Marie.

Since then she has tried many recipes for Brown Sugar Fudge but her favorite still remains this Old-Fashioned one. She shared the recipe with me and made sure I followed her instructions because she reminded me that not everyone can make Old-Fashioned Fudge. Of course, after following her instructions to a T, I was successful.

So now, mom, we are two in the family who can make Old-Fashioned Fudge. My son said that we have to test this recipe many times before he can bring it to his friends. (You probably guessed that was because he wanted to eat more of this delicious fudge). So I said, yes Max, we will.

Recipe:


Old-Fashioned Brown Sugar Fudge - Sucre à la crème à l'ancienne

1 cup cream 35%
1 1/2 cup brown sugar
1 1/2 cup sugar
1 tsp vanilla
1 tbsp butter

Boil cream, brown sugar & sugar until mixture forms a soft ball when dropped into cold water.

Remove from heat and cool slightly for about 30 min.

Add 1 Tbsp butter, a pinch of salt and 1 tsp vanilla then beat until smooth and creamy, and mixture starts to thicken up.

Butter a pie plate. Pour mix & let it firm up. Cut into squares.

Source:
My mom Gisèle




Sucre à la crème


Lorsque je vais visiter ma famille au Québec ma mère prépare mes mets préférés.

En autre elle fait toujours du sucre à la crème et le cache jusqu’au jour de Noël. Elle le cache à une place différence à chaque fois. Mon jeune fils s’amuse à chercher le sucre à la crème et à chaque Noël il y a quelques morceaux qui manquent dans le plat de ma mère.

Je devais essayer différentes recettes car mon fils Maxime devait apporter du sucre à la crème pour un projet provincial jeunesse. La recette devait être parfaite.

Faire du sucre à la crème est un art. Dans la famille de ma mère elle est la seule qui le réussi si bien. Ses sœurs n’ont pas eu de succès à faire le sucre à la crème. Donc je l’ai appelé pour lui dire que je ferais une histoire sur mon blog à propos de son fameux sucre à la crème. Elle m’a partagé la recette secrète qu’elle prépare depuis déjà 50 ans. Elle a commencé à faire la recette lorsqu’elle avait 17 ans à l’école Normale Marie-Rivier et ce sont les Sœurs de la Présentation de Marie qui lui ont enseigné comment faire.

Depuis ce jour elle a essayé de nombreuses recettes, mais son favori est encore ce sucre à la crème à l’ancienne. Elle m’a bien dit que ce n’est pas tout le monde qui peut réussir à faire du sucre à la crème. J’ai donc suivi ses instructions à la lettre et j’ai eu du succès.

Maintenant, maman, nous sommes deux dans la famille qui peut faire du bon sucre à la crème. Mon fils veut faire cette recette plusieurs fois avant de l’apporter à ses amis pour qu’il puisse le déguster sans fin.